X

Polja označena zvezdicom (*) su obavezna

CAPTCHA Image 
X
Proizvodi: 0
Ukupno: 0,00 RSD

Novosti

3 vrste završnih lakova za vaše umetničke slike i stvari koje jednostavno morate znati

Objavljeno: 28.08.2024

Tekst pišemo radi pomoći umetnicima: početnicima, profesionalcima, hobistima. Inspiracija dolazi iz 30 godina iskustva u radu sa umetničkim materijalima i iz svakodnevnog razgovora sa kupcima.

Pročitaj ovaj tekst do kraja i otkrij kako da svoje slike adekvatno zaštitiš da traju dugo i dobiju onaj lep finiš. Današnji tekst je za one slikare koji koriste uljane, akrilne boje, gvaš, miks medije i temperu.

Završni lak – varniš (eng. varnish) je premaz na bazi smole koji se nanosi na završenu, osušenu sliku radi zaštite i davanja završnog izgleda koji može biti sjaj, saten ili mat.
Ovo je dobra veština za naučiti, jer će štititi svako nastalo umetničko delo od prašine, žutenja, zuba vremena.
U ovom tekstu ćemo vas uputiti u vrste završnih lakova, opšte karakteristike, potreban „alat“, kako da ih koristite i koji su mogući problemi (i rešenja).

Vrste završnih lakova

Završni lakovi dolaze u tečnom stanju ili u obliku spreja. Tečni lakovi se nanose u jednom ili više tankih slojeva čistom, mekom četkicom preko osušene slike, a ovi u spreju se nanose raspršivanjem spreja na udaljenosti od 30cm od slikarskog platna ili papira. Postoje lakovi samo za uljane boje, samo za akrilne boje, a tu su i univerzalni lakovi namenjeni i za radove nastale bojom i na uljanoj i akrilnoj bazi. Lakiranje uljane i akrilne slike ima dosta toga zajedničkog, ali proizvodi mogu biti različiti. Kao što ne možemo slikati akrilom preko ulja, tako ne možemo koristiti lak namenjen za akrilne boje na ulju. ALI, možemo staviti završni lak za uljane boje na sliku nastalu akrilnom bojom. U slučaju da je slika urađena uljem na vrhu akrila, treba koristiti završni lak za uljane boje. Zato dobro čitajte uputstvo proizvođača na poleđini bočice ili pitajte prodavca u Arsu. ????

Tečni završni lakovi mogu biti sjajni, satenski ili mat i birate ih u odnosu na krajnji efekat koji želite da postignete. Važno: satenske i mat završne lakove je potrebno dobro promućkati pre upotrebe. Zavšne lakove u spreju je takođe potrebno promućkati pre nanošenja na sliku.
Kvalitetni varniši će kao krajnji rezultat dati jako lep sjaj, saten ili mat efekat stvarajući zaštitni film koji odoleva spoljnim uticajima, ne dozvoljava pucanje boje i omogućava umetničkom delu da traje večno! Preporuka proizvođača premium završnih lakova je Winsor&Newton, Sennelier ili Lefranc Bourgeois.

gloss satin matte

Opšti saveti

Dobra mekana, čista četkica je krucijalna i potrebno ju je dobro očistiti odmah nakon korišćenja. Postoje dobri profesionalni rastvori, tečnost za čišćenje četkica koji će očistiti i najsitnije čestice boje sa četke i čuvati dugovečnost četkica. Četkice operite pre lakiranja, a za lakove za uljane boje potrebno je da četkica bude suva pre nanošenja prvog sloja vernira.
Kada prvi put koristite varniš, probajte ga prvo u uglu slike i sačekajte da se osuši i uverite se a dobijate željeni efekat.
Nekoliko tankih slojeva je bolje od jednog debelog sloja završnog laka, jer treba dopustiti laku da se brže osuši kako se ne bi zadržavala prašina, došlo do nakupljanja laka na nekom delu slike ili pravljenja lepljice smese.
Važna je viskoznost laka, na bočicama uglavnom piše da li se lak može razblažiti i kojom supstancom. I kod uljanih i kod akrilnih lakova, sjajni je ređi od satenskog, a mat je najgušći.
Prilikom nanošenja laka, pomaže ako postavite lampu tako da svetlost po površini slike pokaže koje delove slike ste prešli i da li je trag četkice ostao vidljiv.
Ukoliko je lak procureo na bočne strane slikarskog platna, uklonite ih glatkom krpom, jer se lak teško skida kada se osuši.
Prašina je, dakle, neprijatelj! Kada se lak osuši „na dodir“, okrenite sliku ka zidu za dalje sušenje. Najbolje je sačekati oko 2 nedelje da lak potpuno očvrsne.

Delo u budućnosti

Sloj zaštitnog laka je moguće ukloniti uz pomoć White Spirita  ili terpentina, proizvođači uglavnom napomenu da li je i kojim razređivačem moguće ukloniti sloj završnog laka.
Ipak, poželite da se vašim delom u dalekoj budućnosti bave profesionalni restauratori da prljavi sloj uklone i zamene novim, pa na zadnjoj ivici slike permanetnim markerom navedite koji završni lak ste koristili i u koliko slojeva. Konzervator iz budućnosti će biti zahvalan. ????

Mogući problemi i kako da ih izbegnete

Ako nanošenje laka ne ide kako treba, postoji nekoliko uobičajenih razloga:

Da ponovimo

Bonus savet: Većina umetnika želi da lakira sliku ranije nego je preporučeno, jer je spremaju za prodaju ili izložbu. U tom slučaju, neka nanosi boje budu tanji i za uljane boje koristite male količine alkidnog medijum (sikativa) koji ubrzava sušenje uljane boje. Na najdebljim delovima slike pritiskom prsta proverite da li ostaju udubljenja.
U rok za izradu slike uračunajte i proces lakiranja – ako niste koristili brzosušeće boje ili sikativ (medijum za uljane boje), slike treba da budu završene najmanje 2 meseca ranije.
Ako su spremne za fotografisanje ili reklamu, ali ne i za lakiranje završnim lakom, koristite tanak sloj laka za retuširanje (Retouching Varnish) prvo, a naknadno završni lak.

Ako vam je ovo bilo korisno, drago nam je!
Kreativni i maštoviti pozdrav!